För varje företag eller affär är det viktigt att ha en fungerande marknadsföring. Hur den ser ut beror på vad det rör sig om för bransch, hur lokalerna ser ut och en rad olika faktorer som påverkar utformningen av marknadsföringen. För det allra mesta är det nödvändigt att använda sig av flera olika sorters marknadsföring för att ett visst företag eller en viss produkt ska nå ut till konsumenten på ett lyckat sätt.
Marknadsföring kan gå snett
All uppmärksamhet är inte bra uppmärksamhet och all marknadsföring är inte lyckad. Ett tydligt exempel på det är hur Ninja Casino fick stängas ner efter att de inte följt reglerna för hur det är okej att marknadsföra ett online casino. Där gick marknadsföringen verkligen snett. Även om de var entusiastiska och skapade mycket uppmärksamhet genom sina kampanjer så fick de inget för det eftersom casinot inte fick finnas kvar. Som tur är finns det få exempel av så allvarlig sort, de flesta håller sig till de regler som finns, oavsett vilken bransch det rör sig om. Online casinon har lite dåligt rykte vad gäller marknadsföring, eftersom det varit så mycket tv-reklam, men de allra flesta sköter sig. Det är många som uppskattar de tjänster som marknadsförs också, till exempel har Storspelare mobil roulette som många tycker om. Helt utan marknadsföring skulle det inte gå att nå ut till kunder, även om vissa verkar tänka att det är det önskvärda. Frågan är då hur de tänker sig att det skulle gå att få information om nya produkter eller tjänster.
Displayförpackningar
För produkter och tjänster som helt och hållet finns online ser alternativen för marknadsföring ut på ett visst sätt, för fysiska produkter blir alternativen andra. Ett effektivt sätt att lyfta fram små produkter är att använda sig av displayförpackningar. Det kan vara ställ, hyllor eller lådor som används för att ge en viss vara ökad uppmärksamhet. Genom att använda den här typen av förpackning dras ögonen till produkten.
Ett av de vanligaste exemplen på displayförpackningar är när en stilfull eller färgglad låda står på disken i en affär, och att det i lådan finns små saker. Nästan alla kommer ta sig en titt på vad det är för något. Det finns även andra sorters displayförpackningar, till exempel de som är lite större och kan stå på golvet. I dem går det att lyfta fram en eller flera produkter och själva förpackningen kan vara i stilren design eller innehålla reklam för varan. Bara att ett nytt element dyker upp på golvet bredvid disken eller i en gång i en butik gör att den drar till sig uppmärksamhet och ökar chanserna till försäljning.
När passar en displayförpackning?
En displayförpackning passar allra bäst för mindre produkter och helst för kortare kampanjer. Om en displayförpackning som ser likadan ut står på samma plats under lång tid kommer lite av effekten försvinna med tiden. Att det dykt upp något nytt där det inte brukar finnas är en del av den effekt en displayförpackning kan ha. Den andra delen är att det är ett fint och tilltalande sätt att presentera produkter av mindre storlek, och i det avseendet kan de fungera även över tid.