Det kanske kan kännas konstigt att lägga pengar på skyltställ eller displayförpackningar, när allt du vill är att satsa på din produkt. Att lägga tid och energi på att utveckla produkten så den blir så bra som möjligt är absolut helt grundläggande om du ska komma någonstans, men även marknadsföring spelar stor roll. Förpackningens utseende, hur produkten presenteras i text och reklam spelar stor roll för vad människor får för uppfattning om den, men även hur den placeras i affärer och presenteras rent konkret har betydelse.
Att nå ut
Det räcker inte med att skapa en bra produkt som kunder skulle kunna älska. Om du inte når ut till dem och får dem att upptäcka produkten kommer de aldrig inse att det är en bra produkt som de borde testa, och aldrig ta steget att köpa den. All marknadsföring bygger på tanken att det är viktigt att nå ut, och att marknadsföring är viktigt är ingen nyhet. Många av de stora aktörerna i alla branscher har väldigt bra koll på detta, annars hade de aldrig kommit så långt som de gjort. Till exempel kan du höra Steve Jobs prata om det i det här videoklippet, och han har många bra saker att säga. Du behöver få människors uppmärksamhet, du behöver påminna dem gång på gång om din produkt och du behöver göra så att de minns produkten, annars kommer de inte köpa den.
Att vara i blickfånget
Ett enkelt sätt att få människors uppmärksamhet eller att få dem att minnas din produkt är att se till att den finns i deras blickfång. Reklam som finns till exempel i tidningar eller på nätet kan kännas irriterande för många människor. En produkt i en snygg förpackning som fångar uppmärksamheten eftersom den rent bokstavligt står i deras väg, behöver inte upplevas som lika irriterande. Tvärtom blir många glada av att upptäcka nya saker som de kan ha nytta av. Därför kan displayförpackningar vara en bra idé. Det är en typ av förpackning som lyfter fram produkten och gör den mer inbjudande. De kan se ut på en rad olika sätt, men ett exempel är en snygg låda som kan stå på kassadisken, där några exemplar av produkten finns. När människor väntar på att betala är det lätt att locka till sig uppmärksamheten och få dem intresserade.
Är produkten för stor för att displayförpackningar ska fungera eller lite anonym i sig själv kan den behöva uppmärksamhet på andra sätt. Med skyltställ kan du enkelt skapa det. En snygg och välplacerad skylt ger din produkt ett positivt sammanhang och den drar till sig människors uppmärksamhet. Framför allt om det finns ett erbjudande att presentera på skylten kommer många stanna upp ett par extra sekunder, och det är allt som behövs för att de ska överväga att köpa din produkt.
Ge din produkt en chans
Att lägga pengar och kraft på att skapa en bra marknadsföring är inte slöseri med tid eller ekonomi. Tvärtom handlar det om att ge din produkt en verklig chans och att på ett vettigt sätt förvalta den tid och kraft du lagt på att utveckla produkten. Om du utvecklar en produkt som ingen får reda på att den finns är det bortkastat engagemang. Med ganska enkla medel kan du få människor att upptäcka och vilja testa din produkt, och den får en chans att ta sig in i människors hem.